Σάββατο 11 Μαρτίου 2017

Πρόσκληση για την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 14-3-2017


Έγκριση προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017 του Γ.Ν.-Κ.Υ. Κυθήρων



Δασικοί Χάρτες – sos 3 του Ανδρέα Μαριάτου

Σε σχέση με τους Δασικούς Χάρτες, αναρτούμε συλλογικό κείμενο ανάλυσης και προτάσεων που συντάχθηκε ύστερα από τη συνάντηση στο Δημαρχείο Κυθήρων την Τετάρτη 8 Μαρτίου κατά την οποία αναφέρθηκαν τα προβλήματα που έχουν προκύψει. Ο Δήμαρχος, αφού διατύπωσε τη διαφωνία του με τις ενέργειες της ΚΕΔΕ και τη θέση του οτι μιαπροσφυγή στο ΣτΕ δεν θα ήταν σκόπιμη, παρακάλεσε τους παρόντες (ειδικά δε τους μηχανικούς) να συνδράμουν με προτάσεις βελτίωσης της διαδικασίας. Για τη μέγιστη ομοφωνία, στο κείμενο που τελικά απεστάλη στο Δήμο έχουν απαλειφθεί εκφράσεις και κάποιες παράγραφοι που θεωρήθηκαν από κάποιους «συγκρουσιακές». Δημοσιεύουμε το πλήρες κείμενο το οποίο εκφράζει τους υπογράφοντες.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΙΚΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ
Όταν η  Διοίκηση δεν μπορεί να φτιάξει έναν χάρτη γεωχωρικών δεδομένων στον οποίο πρώτα πρώτα να περιλαμβάνονται οι ίδιες οι δικές της αποφάσεις, είναι επιστημονικά, ηθικά και κοινωνικά απαράδεκτο να καλεί τον πολίτη να πληρώσει και να τεκμηριώσει αντιρρήσεις (εντός μάλιστα ολίγων ημερών) ώστε να διορθωθούν τα σφάλματα των υπηρεσιών της.
Συγκεκριμένα για τα Κύθηρα:
  1. Σε τελεσίδικα χαρακτηρισμένες εκτάσεις (οικισμών, ευρύτερων περιοχών ή μεμονωμένων πράξεων).
Αποτελεί όνειδος η ανάρτηση δασικών χαρτών στους οποίους δεν έχουν ληφθεί υπόψιν όλες οι πράξεις χαρακτηρισμού. Είναι αδιανόητο οι πολίτες να καλούνται να καταθέσουν αντιρρήσεις για εκτάσεις των οποίων η Διοίκηση ήδη γνωρίζει τον τελεσίδικο χαρακτήρα. Είτε εντός οικισμών, είτε εκτός σχεδίου, όπου δεν έχουν ληφθεί υπόψιν οι πράξεις χαρακτηρισμού οι ιδιοκτησίες τελούν υπό ομηρία. Υπάρχουν έτοιμες μελέτες έργων για κατοικίες και επενδύσεις που εάν δεν αναρτώνταν οι δασικοί χάρτες θα αδειοδοτούνταν άμεσα και θα ανακούφιζαν την πολύπαθη οικονομία του νησιού. Λύση δεν είναι το «ατελώς» ή «επιστροφή του τέλους» καθώς επί της ουσίας επιβάλλεται αναστολή οικοδομικών εργασιών μέχρι να εξεταστούν οι αντιρρήσεις (δηλαδή για χρόνια!) μόνο και μόνο διότι οι χάρτες είναι ελλιπείς! Οφείλει άμεσα να γίνει νομοθετική ρύθμιση που να απαλάσσει τους πολίτες από κάθε κόστος και γραφειοκρατία που γεννάται από παραλείψεις της διοίκησης: να μην απαιτείται υποβολή αντίρρησης για καμία περιοχή με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού. Για να καταστεί αυτό δυνατόν, πρέπει ο πολίτης να γνωρίζει που υπάρχουν αυτές οι πράξεις, άρα οφείλει η προθεσμία για την υποβολή αντιρρήσεων να αρχίσει από τη στιγμή που θα ενημερωθούν οι δασικοί χάρτες με όλες τις πράξεις χαρακτηρισμού – ως όφειλαν εξ αρχής.
  1. Σε περιοχές εκτός πράξεων χαρακτηρισμού (εκτός σχεδίου ή οικισμών μη οριοθετημένων).
Χιλιάδες ιδιοκτησίες στα Κύθηρα απλά κατέχονται και καλλιεργούνται ( με τίτλους ή δια λόγου, δηλαδή βάσει αστικού ή εθιμικού δικαίου ) όπως γινόταν εδώ και αιώνες. Εάν ο πολίτης δεν ήθελε να οικοδομήσει αλλά απλά να καλλιεργεί πχ τις ελιές του, τότε αρκείτο στο να κατέχει μια έκταση χωρίς χαρακτηρισμό, απλά διότι το κόστος σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος και η γραφειοκρατία ( ενίοτε δε και η οσμή διαφθοράς ) τον απέτρεπε.  Με τον παλαιό δασικό νόμο,  ο πολίτης όταν ήθελε να οικοδομήσει (γνωρίζοντας οτι από τον χωροταξικό σχεδιασμό προβλέπεται το δικαίωμά του αυτό) υπέβαλε αίτηση με 7 τοπογραφικά και συμβόλαιο και περίμενε για χρόνια, έκανε ενστάσεις, δημοσιεύσεις κλπ μέχρι να αποκτήσει την πολυπόθητη τελεσιδικία. Τα τελευταία χρόνια με όλα τα διοικητικά προβλήματα οι υποθέσεις είχαν ουσιαστικά κολλήσει –  και κατ’ επέκταση μειώθηκε το αντικείμενο των γνωστών επιτροπών που «εξέταζαν» τις ενστάσεις.
Τώρα με άλλο τρόπο, η διαδικασία της ανάρτησης των χαρτών υποχρεώνει τον πολίτη να περάσει από επιτροπή. Να πληρώσει για την διεκδίκηση του μη δασικού χαρακτήρα της ιδιοκτησίας του – διότι αν δεν το κάνει τότε τελεσίδικα αυτή θα είναι δασική. Οι προηγούμενες επιτροπές επίλυσης δασικών αμφισβητήσεων μετονομάστηκαν και στελεχώνονται πάλι με τρόπο που κάνει τους πολίτες να αναρωτιούνται αν ( το απαραίτητο για ένα σύγχρονο κράτος) Δασολόγιο πραγματικά θα εξαλείψει την άμεση επαφή πολίτη και υπηρεσίας ή είναι απλά η αφορμή ώστε να βρούν «αντικείμενο» για πολλά ακόμη χρόνια οι ίδιοι άνθρωποι.
  1. Γενικά
Είναι ακατανόητη η επιμονή στο τελεσίγραφο : «ή τώρα ή ποτέ». Η συμβατική υποχρέωση της χώρας μας να καταρτίσει δασικό μητρώο (όπως και για όλες τις γεωχωρικές πληροφορίες) επί ουδενί σημαίνει και την υπαγόρευση ποιών πληροφοριών. Δεν υπάρχει συμβατική υποχρέωση δηλαδή να αποφασίσουμε άπαξ δια παντός τι είναι δάσος και τι όχι. Κάλλιστα θα μπορούσε το τι αποτελεί δάσος να μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή, την οικονομία, την παραγωγή, τα ήθη, τις ανάγκες κλπ. Πχ η γεωχωρική πληροφορία οτι μια έκταση ήταν αγροτική του 1945 και τώρα εμφανίζεται δασωμένη, δεν σημαίνει αυτονόητα οτι αυτή η έκταση θα είναι εις το διηνεκές δασική. Αυτή η κοντόφθαλμη, ηθικίστικη και ανιστορική ερμηνεία που δυστυχώς έχει επικρατήσει με τον μεταπολιτευτικό δασικό νόμο, αφενός είναι αντιεπιστημονική, αφετέρου είναι γενική και οριζόντια καθώς εξισώνει τις συνθήκες χρήσης και νομής της γης σε όλη την επικράτεια. Σε άλλες περιοχές μπορεί να υπάρχει ανάγκη δάσωσης ενώ αλλού, πχ στα Κύθηρα, μάλλον η αντίθετη ανάγκη υπάρχει μιας και χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών έχουν εγκαταλειφθεί λόγω μετανάστευσης ή άλλων λόγων με αποτέλεσμα να μειώνεται η παραγωγική δυνατότητα, να αλλοιώνεται το μεσογειακό περιβάλλον και οικοσύστημα, και να αυξάνει ο κίνδυνος από τις δασικές πυρκαγιές. Κι ενώ οι κάτοικοι του νησιού δίνουν καθημερινό αγώνα να διατηρήσουν ζωντανές τις πανάρχαιες μικροκαλλιέργειες και να διασώσουν τον πρωτογενή τομέα, επιβάλλεται μια έξωθεν οδηγία που προτιμάει τα περιβόλια (πχ των Μητάτων) δασεμένα!
Υπό αυτή την έννοια είναι εξόχως πολιτική η διαφωνία με την κύρωση των δασικών χαρτών, διότι η τρέχουσα διαδικασία έχει ως αποτέλεσμα την αλλοίωση του τόπου μας – του τοπίου ως σύνθετης έννοιας κελύφους προάσπισης του τρόπου ζωής μας. Ο Δήμος Κυθήρων βεβαίως δεν μπορεί να προσφύγει στο ΣτΕ ως προασπιστής ειδικών συμφερόντων των πολιτών του. Όμως οφείλει να το κάνει για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος στην επικράτειά του, εάν διαπιστώνει οτι οι συγκεκριμένες οριζόντιες προσεγγίσεις ενός πρόχειρου Δασικού Χάρτη αδυνατούν να προσαρμοστούν στα τοπικά δεδομένα και προξενούν ανεπανόρθωτη ζημιά στην κυθηραϊκή κοινωνία. Κάτι που θα ισχύει εφόσον οι αυτονόητες βελτιώσεις και προσαρμογές στην τοπική πραγματικότητα δεν θα γίνουν  αποδεκτές.
  1. Επιγραμματικά, οι προτάσεις άρσης σφαλμάτων της διαδικασίας:
  • Άμεση ενημέρωση των αναρτημένων χαρτών με όλες τις τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού.
  • Εκτός τελεσίδικων πράξεων, οι χαρακτηρισμοί στο δασικό χάρτη να γίνουν βάσει των αεροφωτογραφιών 1945-1960.
  • Παράταση του χρόνου υποβολής των αντιρρήσεων κατά 6 μήνες.
  • Άρση υποχρέωσης υποβολής αντίρρησης για όλα τα πρόδηλα σφάλματα.
  • Διευκρινίσεις για το εάν κατά την υποβολή αντιρρήσεων απαιτείται τοπογραφικό με ακριβείς συντεταγμένες ή αρκεί η υπόδειξη του πολυγώνου στην πλατφόρμα του κτηματολογίου.
  • Διευκρινίσεις για την ισχύ του αναρτημένου και του κυρωμένου δασικού χάρτη κατά την έκδοση οικοδομικών αδειών.
  • Διευκρινίσεις για το κατά πόσον στην περίπτωση προδήλων σφαλμάτων οι εν λόγω ιδιοκτησίες τελούν υπό ομηρεία (αναστολή έκδοσης αδειών, δικαιοπραξίες, αγροτικές εργασίες κλπ) έως ότου οι δημόσιες υπηρεσίες διορθώσουν τους χάρτες.

Κύθηρα, 10 Μαρτίου 2017
Οι υπογράφοντες Μηχανικοί των Κυθήρων:
Ανδρέας Μαριάτος
Δροσιά Μολλά
Αλέξης Κρίθαρης
Χρυσούλα Σοφίου
Κική Ζάρπα – Τρίμμη
Νίκος Μαγουλάς
Σωτήρης Μαγουλάς
Δόμνα Κονταράτου
Γιώργος Φατσέας
Πάνος Μαυρομμάτης
 http://dragonerarossa.gr/

ΛΑΚΩΝΙΑ.ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ



Κεφάλαιο                                                                                                            Σελίδα
Αντί Εισαγωγής ……………………………………………………………….….. 3
Το φαινόμενο της δασικής Πυρκαγιάς……………………………………….…….4
Τι είναι δάσος……………………………………….…………………….………..4
Τι είναι πυρκαγιά……………………….…………………………………….…….5
Τα είδη των δασικών πυρκαγιών……………….…………………………….…….5
Οι παράγοντες εξάπλωσης των δασικών πυρκαγιών………………………….……7
       Καταστολή πυρκαγιών………………………………………………………..…….8
           Α) Φορείς που συμμετέχουν στην καταστολή πυρκαγιών……………………….9
           Β) Με ποιους τρόπους μπορούμε να σβήσουμε μια δασική πυρκαγιά……….....10
           Γ) Πυροσβεστικές εγκαταστάσεις………………………………………….……14
           Δ) Άμεσος έλεγχος της πυρκαγιάς με φορητά μέσα…………………….……….16
           Ε) Διάνοιξη αντιπυρικής ζώνης…………………………………………………..16
         ΣΤ) Αεροπυρόσβεση……………………………………………………………….17
           Ζ) Ενέργειες μετά την κατάσβεση – αποκάθαρση – επιτήρηση………………….18
       Υλικά και μέσα που χρησιμοποιούνται στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών...19
        Μέτρα πρόληψης …………………………………………..………….……………24
      Προτάσεις για ενέργειες πρόληψης…………………………………………..………24
      Πρόληψη της διάδοσης των πυρκαγιών σε οικοδομήματα μέσα σε δάσος……….…25
      Οι αιτίες των δασικών πυρκαγιών……………………………………………………26
      Ενεργήσουμε σε περίπτωση που αντιληφτούμε την ύπαρξη καπνού ή φωτιάς……....27
      Η γνώμη των μαθητών/τριών για την εμπορεία αυτή………………………….…..... 30
       Επίλογος…………………………………………………………………..………….37


















Αντί Εισαγωγής

Στα πλαίσια της προσπάθειάς μου να εκτελέσω όσο το δυνατό καλύτερα τα καθήκοντά μου, αλλά και να φέρω ποιο κοντά τους νέους ανθρώπους στην έννοια της πρόληψης απέναντι στον κίνδυνο πυρκαγιάς και γενικότερα σε ό,τι αφορά την διάδοση των γνώσεων που διαθέτει το Πυροσβεστικό Σώμα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση κινδύνων που απειλούν την ζωή και την περιουσία των συνανθρώπων μας,  ήρθα σε επικοινωνία με τον Διευθυντή του Λυκείου Κροκεών και αναπτύξαμε την ακόλουθη διατριβή των μαθητών της Β’ Λυκείου στο  μάθημα «Ερευνητική Εργασία» Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους 2016 – 2017, μαθητές και μαθήτριες από την δεύτερη τάξη του Λυκείου Κροκεών πήραν το έργο με θέμα ‘’ Οι δασικές πυρκαγιές και η αντιμετώπισή τους από το Πυροσβεστικό Σώμα’’ – έργο που ανέπτυξε την εκφώνησή του με την μορφή ερωτήσεων ο Πυραγός Γεωργάκης Ευάγγελος που υπηρετεί την Πυροσβεστική Υπηρεσία Γυθείου -. Μαζί με τον Διευθυντή κ. Νικόλαο Βλάχο, σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές και στις μαθήτριες που με δισταγμό στην αρχή αλλά με πολύ ενδιαφέρον και επιμέλεια στην συνέχεις έφεραν το ακόλουθο αποτέλεσμα σε μια εργασία που πρώτη φορά αναλαμβάνει ένα σχολείο μέσης εκπαίδευσης να φέρει εις πέρας.
Ως πρώτος αναγνώστης και υπεύθυνος της δημιουργίας αυτού του Έργου και ως πυροσβέστης αισθάνομαι υπερήφανος για την παιδεία αυτών των παιδιών
                                                                                                       Κωνσταντίνος Γραφάκος 
                                                                                                                Επιπυραγός





ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ

Τι είναι δάσος
Δάσος ονομάζεται ένα πολύπλοκο οικοσύστημα με φυτά και ζώα που χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη πυκνότηταδέντρων. Τα δάση καλύπτουν το 9,4 % της επιφάνειας της Γης (το 30 % της ξηράς), αν και παλαιότερα κάλυπταν μεγαλύτερη έκταση. Πέρα από τα φυτά και τα ζώα, στο δάσος υπάρχουν επίσης μύκητες και βακτήρια.
Κάθε είδος δάσους έχει τις δικές του απαιτήσεις σε υγρασία, θρεπτικά στοιχεία και κλιματικούς παράγοντες. Υπάρχει αμοιβαία αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση μεταξύ των φυτών, των ζώων και του φυσικού περιβάλλοντος. Από τις σχέσεις αυτές δημιουργείται μια ισορροπία, που παίζει βασικό ρόλο στην οικολογική ισορροπία του ευρύτερου περιβάλλοντος. Το δάσος διαθέτει εσωτερικούς μηχανισμούς αυτορρύθμισης των βιοτικών και των αβιοτικώνπαραγόντων που διαταράσσουν την ισορροπία του. Αν όμως δράσουν εξωτερικοί παράγοντες, όπως ο άνθρωπος με τις επαναλαμβανόμενες πυρκαγιές, την υπερβόσκηση και την εκτεταμένη υλοτομία, τότε το δασικό οικοσύστημα υποβαθμίζεται. Πέρα από τον οικολογικό του ρόλο, το δάσος ρυθμίζει τη ροή του νερού μέσα στο έδαφος και συγκρατεί το χώμα.
Τι είναι πυρκαγιά
Φωτιά ή πυρ ή και πυρά είναι η καύση που συνοδεύεται από φλόγα. Πρόκειται για χημική αντίδραση κατά την οποία εκλύεται έντονα θερμότητα και κατά το φαινόμενο συντηρείται φλόγα, ως ορατό αποτέλεσμα της εξώθερμης αντίδρασης.
Οι δασικές πυρκαγιές είναι ένα φυσικό φαινόμενο που εντάσσεται στην κατηγορία των φυσικών καταστροφών. Είναι γνωστό ότι οι δασικές πυρκαγιές μπορεί να προκληθούν από φυσικά αιτία (π.χ. κεραυνοί) ή από ανθρώπινες δραστηριότητες (κάψιμο σκουπιδιών, υπολείμματα καλλιεργειών, κλπ.). Στην Ελλάδα, ο κίνδυνος εκδήλωσης δασικής πυρκαγιάς από ανθρώπινες δραστηριότητες έχει διαπιστωθεί ότι είναι μεγάλος.
 ΕΙΔΗ ΔΑΣΙΚΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
Οι δασικές πυρκαγιές ανάλογα με τον τρόπο εξάπλωσής τους διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
α. Πυρκαγιές εδάφους ή υπόγειες: Καίνε την οργανική ύλη η οποία είναι σε στάδιο αποσύνθεσης (π.χ. πευκοβελόνες, ξερά κλαδιά ή φύλλα) και συσσωρεύεται στα εδάφη των δασών, κυρίως των βορείων χωρών. Η οργανική αυτή ύλη αποτελεί την καύσιμη ύλη για τις υπόγειες οι οποίες μπορούν να διεισδύσουν βαθύτερα από 1 ή 2 μέτρα και να εξαπλωθούν υπόγεια. Είναι πιο δύσκολο να ανακαλύψουμε τις υπόγειες πυρκαγιές, γιατί διαδίδονται αργά, αλλά είναι από τις πιο επικίνδυνες αφού καταστρέφουν σχεδόν πλήρως το ριζικό σύστημα πολλών φυτών.
β. Πυρκαγιές επιφανείας ή έρπουσες:
Καίνε τους βοσκότοπους, τα ξερά κλαδιά ή τις θαμνώδεις εκτάσεις και είναι οι πιο συνηθισμένες στην Ελλάδα. Διαδίδονται πολύ γρήγορα, επειδή υπάρχει άφθονος αέρας, καύσιμη ύλη σε πυκνούς σχηματισμούς και θερμότητα σε μεγάλες ποσότητες.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ.

Μέχρι τον 20ο αι. δεν υπήρχε στα Κύθηρα πιστωτικό κατάστημα. 

Οι Κυθήριοι εξυπηρετούνταν από την Ιονική Τράπεζα, από το Βιτζαμάνειο κληροδότημα και από ιδιώτες. 

Το 1905, την 1η Ιουλίου, εγκαινιάζεται το πρώτο υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στα Κύθηρα, στη Χώρα, σε μια εποχή που πολλοί Κυθήριοι μεταναστεύουν σε Αμερική και Αυστραλία. 




Πρώτος Δ/ντής ήταν ο Κυθήριος γιατρός και 4 φορές βουλευτής Διονύσιος Καλούτσης, που παρέμεινε στη θέση αυτή μέχρι το 1929.



Το υποκατάστημα στεγάστηκε στην οικία Καλούτση, στο Μέσα Βούργο, κάτω από το Κάστρο. 

Το 1930 ματαστεγάστηκε στην οικία του αρχαιολόγου Βαλερίου Στάη (νυν ξενοδοχείο Μαργαρίτα. 

Το 1958 μεταστεγάστηκε στο κτίριο του Δημοτικού Σχολείου Θηλέων στην πλατεία της Χώρας, το οποίο αγοράστηκε από την Τράπεζα και όπου παραμένει μέχρι σήμερα. Μετά τον Καλούτση και μέχρι την Κατοχή υπηρέτησαν ως δ/ντές ο Θάνος Μαλούχος, ο Νικόλαος Χρυσανθόπουλος, ο Διονύσιος Αρσένης (πατέρας του Υπουργού) και ο Φώτης Διαλέτος. 












Στον Ποταμό η Τράπεζα Αθηνών που συγχωνεύθηκε με την Εθνική, έχτισε το 1929 στην πλατεία, στη θέση του Βυζαντινού Πύργου των Ευδαιμονογιάννηδων, τριώροφο Κοινοτικό Μέγαρο με τη συμφωνία να στεγάσει και την Εθνική, όπου στεγάζεται μέχρι σήμερα. Το 1932 έγιναν πανηγυρικά τα εγκαίνια.
---------------------------------
Ελένη Χάρου Κορωναίου
---------------------------------